Őszintén szólva ez a bejegyzés nagyon régóta csúszott, mert kerestem a 10. képet egy Top 10-es listához. De személyes kedvencek közül egyszerűen nem tudtam még egyet kiemelni. Inkább még négyet lehetett volna, de annak ugyanúgy nincs értelme, mint a Top 9-nek, szóval marad mégis ez.
A Skót Nemzeti Galéria sokkal kisebb, mint mondjuk a Magyar Nemzeti Galéria. Nem mintha a méret számítana, abban a nagyjából 12 teremben, ami látogatható, világklasszis festők műveit barangolhatjuk végig.
1. Jan Vermeer
Naná hogy ez az első! A mindössze kb. 35 művet számláló Vermeer-i életmű egy darabja itt található. Nem a legismertebb, nem a legjobb, de mégiscsak Vermeer! Krisztus Mária és Márta házában tanítja az igét, Mária igézve hallgatja, Márta pedig a vendég körül szorgoskodik. A kép közepén Krisztus keze, feje körül fénykoszorú, mégis a hozzá hajoló Márta arca a főszereplő. A jól ismert vermeei nő egyik első megjelenése. És egy másik klasszikus is feltűnik: a díszes mintájú, asztalterítőként használt szőnyeg.
2. Lorenzo Lotto
Jó, hát ez egy elég személyes lista. Lorenzo Lotto a másik óriási kedvenc, Edinburgh-ban találhatjuk egyik Mária gyermekével és szentekkel ábrázolását. Nem a legismertebb, nem a legjobb, de mégiscsak Lotto! A teátrális mozdulatok és a kemény drapériák mellet érdemes figyelmet szentelni a ragyogó színeknek. Jeromos, Péter, Ferenc és az azonosítatlan női szent a kis Jézust és Máriát állják körbe. A fiatal Lottonak megbocsájtjuk Jézuska fura ászanáját.
3. Thomas Gainsborough
Mrs. Graham lazul az oszlop mellett Gainsborough képén. A galéria termeibe lépve ez az első nagyágyú, egyből kitűnik aprólékos festésmódjával. Az egész alakos portrén egy elegáns ruhába öltözött, magabiztos nemes hölgyet látunk. A laza tartás, a finoman előrelépő láb, a messzibe meredő tekintet Gainsborough portréfestői kvalitásait dicsérik.
4. Claude Monet
Ugrunk egy nagyot az időben, a megnyugtatóan monoton nyárfákig, melyek Monet impresszionista képén kanyarodnak felénk. Egy egész sorozatot festett róluk Monet - nyilván ő is idillinek találta a helyszínt. A nyárfák az impresszionizmushoz talán leginkább illő fák, hiszen a nyári szellőben táncoló falevelek amúgy is közel állnak az irányzat optikai színkeverésre építő technikájához.
5. Sir Henry Raeburn
Robert Walker tiszteletes a Duddlingston Loch-on korcsolyázik.Az Edinburgh Skating Society tagjai rendszeresen találkoztak a város közeli tavak (loch) befagyott jegén, ennek a klubnak volt tagja a tiszteletes. Mozdulata könnyed, erőlködés nélküli. A környezet elnagyolt ábrázolása is a jégen siklás légiességét hangsúlyozza. A legismertebb skót festmény a portréfestő Raeburn életművében is egyedülálló: ezt leszámítva sosem festett mozgásban lévő alakokat.
6. Diego Velázquez
A tojásfőző asszony Velázquez korai, sevillai stílusának talán legismertebb képe, és jelenleg bizony Edinburgh-ban honol. A korszakot bodegonok, vagyis étkezéssel kapcsolatos életképek jellemzik. Velázquez ugyanazokat a karaktereket festi: a kisfiú és az asszony is megjelenik más bodegonokon is. Érdemes megnézni az előtér realisztikusan ábrázolt részleteit: gyönyörű, ahogy a fény megcsillan a fém edényeken vagy ahogy a kés árnyékot vet a fehér tányérra. Nem csak a tárgyak elhelyezése, a figurák mozdulatai is gondosan megtervezett kompozíciót követnek. Kiszámított némaság.
7. Edgar Degas
Ha táncosnők vannak a képen, szinte biztos, hogy Degas festette azt. Az már kevéssé közismert, hogy Degas szerette a fotószerű kivágatokat, a szokatlan kompozíciót. Ezen a képen az impresszionizmushoz képest is elnagyoltak az ecset- és ujjvonások. Igen, a képen Degas több ujjlenyomata is jól látszik! A pasztelles színekben megörökített táncoslányok a próbaterem sarkában pletykálkodnak.
8. Paul Cézanne
Cézanne egy Montagne Sainte-Victoire-t ábrázoló képe Edinburgh-ba is jutott. A hegy és a körülötte elterülő táj nagyon fontos, sokat megfestett téma Cézanne életművében. Az előtér bal oldalán a kompozíció súlyát a fa adja, a középtérben az Arc folyó völgye húzódik, a háttérben emelkedik ki a tájat koronázó hegy. Bár Cézanne technikájára amúgy is jellemző a geometrikusság, a képeit elnagyolt, négyszögű ecsetvonásokból építi fel, itt mégis befejezetlennek hat a festmény.
9. Frans Hals
A zilált hajú, nagy bajuszú, idősödő úr valószínűleg Pieter Verdonck. Frans Hals nagyon értett ahhoz, hogy portréalanyainak a személyiségét is ábrázolja a képeken. A haarlemi férfit szókimondónak, agresszívnak és kötekedőnek tartották ismerősei. A festményről készült kortárs metszeten egy felirat is olvasható: "Verdonck, a szókimondó ember, akinek az állkapcsát bármi elhagyhatja". Az úr ráadásul elég fenyegetően emeli a kezében lévő csontot. Ki akarna egy ilyen fickóval ujjat húzni?