"És lőn nagy hirtelenséggel az égből mintegy sebesen zúgó szélnek zendülése, és eltelé az egész házat, a hol ülnek vala. És megjelentek előttük kettős tüzes nyelvek és üle mindenikre azok közül. És megtelének mindnyájan Szent Lélekkel, és kezdének szólni más nyelveken, a mint a Lélek adta nékik szólniok."
Apostolok Cselekedetei, 2, 2-4.
Az összegyűlt apostolokat és Máriát a Szentlélek szállta meg, ezt jelképezik a tűznyelvek, és különböző nyelveken kezdtek el beszélni, ez teszi majd lehetővé a későbbi térítőmunkájukat. A nyelvtanulás ezen módszere sajnos ma már nincs jelen - valószínűleg a drága termékeket forgalmazó idegen nyelv tankönyv-lobbi erősödése miatt -, és a Pünkösd a Szentlélek eljövetelének az ünnepe lett.
![]() |
El Greco: Pünkösd, 1596', Madrid - Prado |
A Bibliában leírtak illusztrálására egy El Greco-képet választottam. A festmény központi alakja, Mária a hagyománynak megfelelően vörös ruhát és kék köpenyt visel, körülötte az apostolok láthatók. Mindenki felfelé tekint, ugyanis a kép tetején a Szentlélek galambja jelenik meg fénykoszorúban. Minden alak feje fölött egy lángnyelv jelenik meg, ami a Szentlélek szétáradásának a szimbóluma. El Greco nagyon karakteres, változatos arcokat festett az apostoloknak, és ugyanez igaz a gesztusokra is. Nincs két egyforma testtartás, mégis mindenkinek az alakjáról a csodálkozás olvasható le. A festmény nagyon zsúfolt, a kép szélei szinte összenyomják a figurákat oldalról. A keskeny képkivágat mellett a dinamika a másik tényező a zsúfoltság szempontjából. Ez mindig igaz: minél több a mozgás a képen, annál tömöttebbnek hat. El Greco most is elnyújtott alakokat fest, amitől még légiesebb, könnyedebb lesz a mű. Ráadásul a kecses, hosszúkás figurák, azok felfelé néző tekintete és a a keskeny téglalap képforma mind-mind egyfajta felfelé irányuló mozgást adnak a képnek. Az egész festmény olyan, mintha egy látomás, vízió megfogalmazása lenne, így éri el a művész, hogy képe visszaadja a Pünkösd misztikusságát.